• ١٦ شهريور ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٠٥
نقطه عطف انقلاب اسلامی

نقطه عطف انقلاب اسلامی

هفده شهریور 1357 هجری شمسی روزی بزرگ است روزحماسه ملت ایران و روزی که در آن خون های بسیاری بر زمین ریخته شد و از ثمره آن درخت تنومند جمهوری اسلامی به بار نشست .

مردم شجاع ، غیور و بیزار از ظلم و طاغوت ، چون سیلی خروشان به خیابان ها ریخته و بزرگترین گردهمایی جریان انقلاب را رقم زدند . این تجمع تنها به تهران و میدان شهدا ( ژاله ) خلاصه نشد بلکه در سرتاسر ایران و بویژه در شهرهای بزرگ نیز به انجام رسید .

اما فاجعه کشتار وسیع مردم بیگناه توسط دژخیمان شاهنشاهی ، که شاید بزرگترین لکه ننگ حکومت پهلوی بود ، سبب شد جریان شکل گیری انقلاب اسلامی وارد مرحله ای جدی تر شود ، از آن پس دیگر حساب مردم از حکومت جدا شد و رژیم شاهنشاهی را که تا آن روز بعضی از مردم امیدی به اصلاح آن د اشته صریحاً در مقابل مردم قرار گرفت .

مردم انقلابی و پرشور در شهریور 57 به دعوت بنیانگذار انقلاب و مراجع عظام لبیک گفته و برگ زرینی را در تاریخ ایران رقم زدند . آنان در حمایت از امام و حکومت اسلامی ، از جانشان گذاشتند تا مردم ایران پیروز و سربلند باشند واقعه 17 شهریور 1357 معروف به « جمعه سیاه » که در منابع از آن با عنوان « کشتار 17 شهریور » نیز یاد می شود ، واقعه ای خونین است که می توان از آن به عنوان نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی یاد کرد .

هنوز چند روزی از واقعه آتش سوزی سینما رکس آبادان در 28 مرداد نگذشته بود که دولت اموزگار ، مجبور به استعفا گردید و در روز 4 شهریور ، محمدرضا پهلوی از جعفر شریف امامی که سابقه طولانی در خدمت به دربار داشت و رئیس مجلس سنا بود خواست تا دولتی با شعار آشتی ملّی تشکیل دهد.

مدتی بعد و در روز 13 شهریور ، راهپیمایی بزرگ عید فطر در تهران ، تبدیل به تظاهرات بر ضد حکومت شاهنشاهی شد . رفته رفته موج اعتراضات و ناآرامی ها گسترده تر گردید و تا روز شانزدهم شهریور ماه ادامه داشت در این مقطع جمعیت حاضر در تظاهرات بسیار زیاد بوده وموج اعتراض به شدت گسترش یافته بود . ( درآن واقعه جمعیت حاضر در تظاهرات عیدفطر تهران را نیم میلیون نفر برآورد کرده اند و از آن به عنوان بزرگترین گردهمایی انجام گرفته یاد می کنند . ) و برای اولین بار در آن روز شعار استقلال آزادی ، حکومت اسلامی سر داده شد .

شب شانزدهم شهریور موج ناآرامی به قدری گسترده شد که شاه موقعیت خویش را بیش از پیش در خطر دید و دستور اقدام جدی و قتل عام مردم را به فرماند هان نظامی صادر نمود .

مردم معترض که در روز جمعه ئر میدان ژاله جمع شده بودند با تیربارها و تانکهای ارتش مواجه شده و این درگیری نابرابر موجب کشتار وسیع مردم تهران شد .

این جریان که به گوش همه مردم ایران و جهان رسیده و در ایران تبدیل به نقطه جدی بسیج عمومی مردم و افزایش اعتراضات در همه شهرها شد و دیری نگذشت که با ورود رهبر و بنیانگذار ، انقلاب اسلامی جای تاریخ 2500 ساله شاهنشاهی ظالمانه را گرفت و جمهوری اسلامی ایران پایه گذاری شد .

هفدهم شهریور نماد ایثار ، شجاعت و جان بازی ملت شریف ایران در برابر استکبار و ظلم است که با شهادت طلبی خود برگی زرین در تاریخ کشور ما گشود ، ظلمی که هرآینه به گونه ای رخ نشان می دهد و مردم جهان را به زانو درآورده است .

ملت ایران از آزمون های قبلی خویش به خوبی و سربلندی بیرون آمده و امروز نیز امادگی کامل این را دارد که در سایه دستورات و رهنمون های رهبر اندیشمند و فرزانه خویش در برابر کوچکترین زیاده خواهی های مستکبران بایستد . ملت ایران در کوران سختیها و مبارزات ، فرزندان بسیاری را تقدیم اسلام و این آب و خاک کرده است و هیچ ابایی ندارد تا دوباره تاریخ ظلم ستیزی را احیا ء نماید .


مهدی چمران
رئیس شورای اسلامی شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: